logo agora versie 20191114

Dé landelijke beroepsvereniging voor coördinatoren vrijwilligerswerk

Jong geleerd, oud gedaan – hoe zorg je voor een win-win situatie?

“Ik had werkelijk waar nooit kunnen dromen dat de verbinding die we zochten tussen jongeren en ouderen in de praktijk zo’n succes zou worden. Hiermee maken we bij Zorggroep Liante onze naam meer dan waar, immers Liante betekent ‘bindmiddel”, vertelt Anja Betten – medewerker zorg & welzijn en coördinator vrijwilligerswerk.

“Jongeren zijn onze vrijwilligers van de toekomst. En de zorg draait tegenwoordig deels op vrijwilligers. Dit bracht mij door mijn betrokkenheid bij het Alzheimercafé op het idee om een samenwerking met een school te zoeken. Heel in het kort: VMBO examenkandidaten worden in kleine groepjes aan een cliënt gekoppeld met als opdracht hun levensverhaal op te tekenen. De resultaten: ouderen stellen zich open voor de jongeren en hebben plezier met hen aan de ene kant. Aan de andere kant leren de studenten niet alleen iets over vrijwilligerswerk, maar ook over zichzelf en het verleden. En zelfs onze zorgprofessionals waren verbaasd omdat ze door dit project zoveel leuke wetenswaardigheden hoorden over hun cliënten waardoor ook hun band met de cliënt verstevigde. Zelfs na afsluiting van dit project zijn er jongeren die de cliënt blijven bezoeken en dat vind niet alleen ik en iedereen bij Liante maar ook de school zó bijzonder…”

Best_Practice_-_Jong_Geleerd_-_Liante_-_Anja_Betten.pdf

Flyer_-_Liante_-_Jong_geleerd.pdf