Secretariaat Paula van Walsum: 06 - 499 250 62

13 juli 2011: stopzetten navordering giftenaftrek vrijwilligersvergoeding. Via dit bericht sturen wij jou informatie die van belang kan zijn voor een aantal van jouw vrijwilligers of voor organisaties in jouw landelijke en lokale netwerken.
Het geldt met name voor de personen die hebben afgezien van hun vrijwilligersvergoeding en deze met een zgn. vrijwilligersverklaring als Giftenaftrek in hun aangifte Inkomstenbelasting hebben opgenomen. Eind vorig jaar bleek dat verschillende belastinginspecteurs bij herziening van de voorlopige aangiftes over het jaar 2008 e.v.,  bij vrijwilligers van minder draagkrachtige organisaties met ANBI status de giftenaftrek als onterecht beschouwden en navorderingen oplegden.
Hierover ontstond veel beroering onder vrijwilligers en organisaties. Politieke partijen en koepelorganisaties als NOV werden ingeschakeld. Na maanden van overleg, Kamervragen, lobby en moties is nu de kogel door de kerk. Op de laatste dag voor het reces heeft de Tweede Kamer in grote meerderheid de motie Omtzigt, Schouten e.a. aangenomen, waarna het kabinet heeft besloten de navorderingen over de jaren 2008, 2009 en 2010 stop te zetten dan wel in te trekken. Personen aan wie een navordering is opgelegd (en die deze misschien ook al hebben betaald) moeten zelf in contact treden met de eigen belastinginspecteur om de intrekking en teruggave in gang te zetten.
Daarom vragen we aan jou om dit bericht met de motie en de brief van staatssecretaris Weekers zo breed mogelijk onder jouw vrijwilligers en/of in jouw netwerken te verspreiden. Het is voor velen belangrijk nieuws.
Uiteraard kun je ook verwijzen naar de NOV website www.nov.nl waarop dezelfde informatie te vinden is.
Bij voorbaat dank voor jouw medewerking.
Els Berman, Secretaris Vereniging NOV, e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., Tel 06 452 11 308

Hier kun je lezen in welke gevallen je een vrijwilligersvergoeding krijgt.

Brief van 22 februari 2011 over giftenaftrek voor vrijwilligers

Wat "verdient" een vrijwilliger? De Unie heeft in haar blad een artikel geschreven over de rechten, plichten en vergoedingen. Excuses voor de onjuiste titel: dit moet zijn: 2011 - Het Europees jaar van het Vrijwilligerswerk.